źródło: https://unsplash.com/@todd_diemer

Uwielbiam to uczucie, kiedy mimo zmęczenia uda mi się wyjść pobiegać. Kojarzysz to poczucie spełnienia po dobrze wykonanej pracy? Dokładnie tak się czuję po każdym biegu. Organizm się odpręża, myśli zwalniają i humor od razu lepszy. Po przeczytaniu tego artykułu będziesz wiedział jak odpowiednio przygotować się na swój pierwszy bieg oraz jak go zrealizować.

Pierwszy Bieg – 6 Ultra Ważnych Porad

1. Przygotowanie do biegu

Po pierwsze wygodne buty do biegania to konieczność! Jeśli jeszcze ich nie masz, to szybko leć do sklepu. Robią one naprawdę ogromną różnicę, zaufaj mi.

Po drugie, zanim wyjdziesz z domu, ustal cel na ten jeden, pojedynczy bieg. Jeśli nigdy wcześniej nie biegałeś, niech to będzie 20 minut marszobiegu. Możesz również wyznaczyć miejsce, do którego chcesz dotrzeć.

Dobra, to dzisiaj biegnę do rzeki i z powrotem. Dawno nie biegałem, więc po każdej minucie biegu będę robił minutę marszu.

Jeśli chodzi o rozgrzewkę, to polecam ćwiczenia znane z lekcji WF-U: krążenia ramion w przód, tył, naprzemianstronne, krążenia bioder w lewo i prawo oraz skrętoskłony. Najważniejszą formą rozgrzewki będzie jednak szybki marsz lub powolny bieg. 🙂

2. Tempo biegu

Jeśli dawno się nie ruszałeś proponuję zacząć od marszobiegu (pisałem o tej metodzie tutaj – punkt pierwszy 🙂 )

Zainstaluj na telefonie aplikację do biegania. Szczególnie polecam Stravę, lub Endomondo. Włącz GPS, odpal tryb biegania, zacznij biec i zerknij na tempo, jakie pokazuje telefon. Nie może być ono zbyt duże! Staraj się biec powoli, tak żebyś czuł się komfortowo. Zazwyczaj jest to tempo w granicach 6-9min/km. Rozbieżność może być naprawdę duża. Wszystko zależy od tego jak aktywny tryb życia prowadziłeś do tej pory.

3. Długość biegu

Na początku najlepiej skupić się na czasie trwania biegu, a nie na dystansie, jaki chcesz pokonać. W ciągu pierwszych tygodni biegania Twoje tempo może się mocno zmieniać, przez co dystans, który będziesz przebiegać, również.

Na tym etapie najważniejszy jest równomierny wysiłek, bez nagłych skoków ilości przebiegniętych kilometrów. Gdy Twój organizm przyzwyczai się do nowej aktywności, będziesz mógł stopniowo zwiększać ilość przebieganych kilometrów. Na początku jednak 3 dni biegania w ciągu tygodnia, po 20/30 minut spokojnie powinny wystarczyć.

4. Technika biegu

Nie jest to najważniejszy aspekt dla początkujących biegaczy. Mam jednak dla Ciebie parę wskazówek, które znacznie poprawią Twoją postawę biegową.

W czasie biegu dobrze jest sobie przypomnieć o tych punktach i od razu postawa będzie lepsza. Rękoma najlepiej pracować rytmicznie. Położyć nacisk na ruch wahadłowy. Postarać się ograniczyć rotację barków, a pracę rąk prowadzić w linii prostej.

Sprawdź na filmiku jak robią to zawodowcy (możesz przewinąć do 1:45). 🙂

5. Jak reagować na dyskomfort?

Jeśli poczujesz kłucie z boku, ból, zbyt duże zmęczenie to nie przejmuj się! Każdy tak ma i jest to w 100% normalne. Postaraj się po prostu zwolnić, zacznij maszerować, zatrzymaj się na chwilę, a jeśli ból nie ustępuje, zakończ trening i wróć wcześniej do domu. To nic takiego, następnym razem wrócisz silniejszy! 🙂

6. Nie porównuj się z innymi!

Tempo oraz dystans nie mają większego znaczenia. Nie patrz na siebie i swoje bieganie przez pryzmat innych biegaczy, którzy biegają więcej lub szybciej. Nie ma to większego znaczenia. Biegaj tak, aby samemu być z tego zadowolonym, a z czasem rozwiniesz się na tyle, że ich jeszcze prześcigniesz. Zaczynaj powoli. Parę dni w tygodniu, parę kilometrów marszobiegu. Po prostu zaprzyjaźnij się z tą formą aktywności. 🙂

Podsumowanie

Tak prezentuje się topka moich porad dla osób, które chcą po raz pierwszy wyjść pobiegać. Mam nadzieję, że dzięki nim Twój pierwszy bieg będzie przyjemny i satysfakcjonujący. Jeśli chciałbyś poznać dodatkowe taktyki biegowe, dzięki którym wejdziesz na wyższy poziom sztuki biegania, to kliknij ten duży niebieski baner poniżej. I pamiętaj…

Bieganie to ten czas, kiedy negatywne emocje znikają, a w ich miejsce pojawia się szczęście.