czy-bieganie-pomaga-schudnac
źródło: https://unsplash.com/@evstyle

Postawmy przed sobą pytanie, które już pewnie kiedyś przyszło do głowy niejednej osobie borykającej się nadwagą. Czy bieganie pomaga schudnąć? Odpowiedź może być tylko jedna – pomaga. W tym artykule szczegółowo omówimy to, jak bieganie może w znacznym stopniu pomóc pozbyć się zbędnych kilogramów.

Bieganie jest jednym z wielu świetnych sposób na spalanie kalorii (obok pływania, jazdy na rowerze, gry w squasha lub koszykówki). Wszystkie te sporty są wspaniałe, ale mają jedną wadę. Próg wejścia jest znacznie wyższy, niż w przypadku biegania. Do przysłowiowego truchtu nie potrzebujesz ani basenu, ani roweru. Wystarczy para butów do biegania, którą możesz kupić już za kilkadziesiąt złotych. Możesz biegać w lato, w zimę, z kolegą, bądź też sam. Jeśli będziesz ostrożny możesz nawet biegać codziennie.

Czy te wszystkie aspekty nie czynią biegania jednym z najlepszych sposobów na spalanie kalorii, a w rezultacie utratę wagi? W dzisiejszych czasach, kiedy większość z nas jest mocno zabiegana, ciężko jest znaleźć czas na zadbanie o zdrowie i utrzymywanie prawidłowej wagi.

W tym artykule dowiesz się, co należy zrobić, aby bieganie pomogło Ci schudnąć.

Czy bieganie pomaga schudnąć? Czas się dowiedzieć!

czy-bieganie-pomaga-schudnac-wiecej-kalorii

Bieganie spala więcej kalorii, niż większość ćwiczeń

Ciekawym jest fakt, że bieganie pozwala spalić więcej kalorii, niż większość innych ćwiczeń. Dzieje się tak, ponieważ ten rodzaj aktywności angażuje wiele grup mięśni do wspólnej pracy (badanie).

Konkretnym rodzajem treningu, który najbardziej przyczyni się do spalania kalorii, jest HIIT, czyli trening interwałowy o wysokiej intensywności. Na czym polega taki trening?

  1. Zaczynamy od rozgrzewki i 5-10 minut biegniemy / maszerujemy w spokojnym tempie.
  2. Sprintujemy / maszerujemy intensywnie przez 30 sekund.
  3. Biegniemy / maszerujemy w spokojnym tempie przez 60 sekund.
  4. Taki cykl powtarzamy 5-8 razy (w zależności od samopoczucia).
  5. Na koniec realizujemy ponownie punkt pierwszy, czyli biegniemy / maszerujemy w spokojnym tempie przez 5-10 minut, aby uspokoić nasz organizm.

Oczywiście trening typu HIIT możemy realizować nie tylko biegając, ale również jeżdżąc na rowerze, pływając, bądź wykonując ćwiczenia typu: przysiady, pajacyki, pompki itp. Jednak poniżej przywołane badanie pokazało, że to właśnie bieganie pozwoliło spalić uczestnikom najwięcej kalorii.

Dwunastu mężczyzn i dwanaścioro kobiet miało za zadanie przebiec i przejść dystans 1,600 metrów na bieżni mechanicznej i zwykłej bieżni.

Wyniki pokazały, że biegnąc 1,600 metrów na bieżni spalamy 33 kalorie więcej, niż pokonując ten sam dystans maszerując. Wynik ze zwykłej bieżni jest podobny, a różnica między biegiem, a marszem wyniosła 35 kalorii (badanie).

Może się wydawać, że 33-35 kalorii to niewielka różnica, jednak zauważmy, że mówimy tutaj tylko o jednej mili (1,600 metrów). Gdy udamy się na dłuższy bieg / spacer, to liczba ta wielokrotnie się zwiększy.

Treningi typu HIIT spalają kalorię nawet po treningu

Wykonywanie każdego rodzaju aktywności spala kalorie. Jednak tylko drobna grupa z tego ogromnego zbioru umożliwia pozbywanie się zbędnych kalorii NAWET po skończonym treningu. Mówimy tutaj o wcześniej wspomnianych treningach typu HIIT.

To właśnie one „męczą mięśnie” w tak dużym stopniu, że nawet po skończonej aktywności fizycznej wciąż potrzebują więcej energii do procesu regeneracji. Przeprowadzono wiele badań udowadniających tą tezę (badanie).

W jednym z nich dziesięciu mężczyzn jechało na rowerze z wysoką intensywnością przez 45 minut właśnie po to, aby sprawdzić, ile kalorii spalą w czasie jazdy, a ile po treningu.

Jeden kolarz spalił średnio 519 kalorii podczas aktywności i dodatkowe 190 kalorii w ciągu kolejnych 14 godzin po treningu (badanie).

Jasne, powyższy przykład odnosi się do jazdy na rowerze, jednak bez cienia wątpliwości możemy powiedzieć, że efekt spalania kalorii po treningu występuje również przy bieganiu w intensywnym tempie.

Czy bieganie pomaga schudnąć, czyli najlepszy sposób na spalenie tłuszczu z brzucha!

Wiele badań naukowych dowiodło, że zbyt duża ilość tłuszczu zgromadzona na brzuchu znacząco zwiększa szansę na zachorowanie na choroby sercowe, cukrzyce i wiele innych dolegliwości (badanie, badanie). Jedno jest pewne – jeśli chcemy długo żyć w zdrowiu, powinniśmy unikać dużego brzucha.

Po serii kolejnych badań okazało się, że ćwiczenia aerobowe w dużym stopniu spalają tłuszcz z brzucha i to bez żadnych zmian w obecnej diecie. Miejsce na podium najlepszych ćwiczeń zajęło bieganie ze średnio-wysoką intensywnością (badanie).

Badanie przeprowadzone na grupie 27-letnich kobiet również potwierdza tezę, że bieganie ze średnio-wysoką intensywnością w dużo większym stopniu spala tłuszcz z brzucha, niż maszerowanie (badanie).

czy-bieganie-pomaga-schudnac-jak-zaczac

Jak zacząć?

Powyżej opisałem, jak może wyglądać przykładowy trening HIIT dla osób początkujących. Co jednak jeśli nie chcesz zaczynać swojej przygody z bieganiem od wymagających sprintów?

Sposobów jest wiele, ale najlepszym z nich będzie na sam początek marszobieg. Polega on (jak nazwa na to wskazuje) na przeplataniu biegu z marszem. Dzięki tej metodzie mniej się zmęczysz, bieg da więcej radości, a zmniejszanie długości przerw na marsz z tygodnia na tydzień będzie świetnym motorem napędowym do czynienia dalszych postępów.

Przykładowy trening:

Ile razy w tygodniu wykonywać taki bieg? Przede wszystkim zależy to od Twojego samopoczucia. Jeśli będziesz czuć się OK, to śmiało 4-5 razy w tygodniu. Z kolei jeśli taka aktywność będzie mocno męcząca, to na początek dwa razy w tygodniu powinny wystarczyć.

Jeśli chcesz zacząć biegać, to koniecznie rzuć okiem na ten artykuł: 10 Rzeczy Które Chciałbym Wiedzieć Zanim Zacząłem Biegać

Pamiętaj, że bieganie wpływa pozytywnie na wiele innych aspektów nie związanych z chudnięciem

Nawet jeśli Twoim głównym celem jest zrzucenie paru kilogramów, to warto wiedzieć, że bieganie ma mnóstwo innych zalet prozdrowotnych. Dzięki regularnemu bieganiu będziesz w stanie poprawić jakość swojego snu oraz będziesz mieć lepszy humor, odsuniesz od siebie również ryzyko chorób sercowych.

Jednak przede wszystkim bieganie to świetna zabawa. To właśnie w czasie biegu możesz poczuć wiatr we włosach i poczucie wolności i swobody. Możesz pobiec gdzie tylko chcesz, kiedy chcesz i jak chcesz. Nie zwiedziłeś nigdy jakiejś części swojego miasta? Wybierz się tam na bieg i odkryj coś nowego. Przeżyj własną przygodę.

Czy bieganie pomaga schudnąć? – Podsumowanie

Jak mogłeś przeczytać powyżej – jasne, że pomaga. Pozwala spalić mnóstwo kalorii w czasie biegu, a nawet po zakończonym treningu. Co więcej dzięki niemu jesteś w stanie spalić tłuszcz z brzucha, lepiej spać i zmniejszyć ryzyko wielu chorób.

W porównaniu do innych sportów do biegania nie potrzebujesz specjalnego sprzętu. Kolejnym ogromnym plusem jest to, że możesz trenować wszędzie i o każdej porze.

Jeśli będzie brakować Ci motywacji możesz poszukać partnera, z którym będziesz chodzić biegać. W końcu w grupie zawsze raźniej. Na koniec, bieganie to przede wszystkim dużo zabawy i frajdy. Spróbuj i wytrzymaj parę pierwszych tygodni (to one są najtrudniejsze) i nie dość, że pozbędziesz się nadwagi, to jeszcze będziesz się dobrze bawić.

PS:

W tym artykule nie wspomnieliśmy o diecie, która również odgrywa kluczową rolę w procesie chudnięcia, ponieważ celem było odpowiedzenie na pytanie – Czy bieganie pomaga schudnąć?