źródło: https://unsplash.com/@ethanrobertson

Pojechałeś właśnie na wakacje z rodziną?

Wciąż możesz trenować.

Nie tylko nie musi być to kłopotliwe i niewygodne, ale wręcz może dać Ci motywacyjnego kopa do dalszych treningów i zdefiniować bieganie na nowo.

Spróbuj spojrzeć na bieganie podczas wakacji jak na okazję do nowego, ciekawego doświadczenia, poprawienie swojej formy i zwiększenia satysfakcji z treningu. Inna pogoda, nowy krajobraz, inna kultura biegania i możliwość poznania biegaczy z innego rejonu. Brzmi ciekawie, prawda?

4 wskazówki, które pomogą Ci utrzymać formę na wakacjach

1. Zapoznaj się z nowym otoczeniem

Przed wyjazdem warto sprawdzić na mapie okolicę miejsca, w które się udajemy i zaplanować kilka tras biegowych, które będziemy mogli zrealizować. Dzięki temu będziemy znali mniej więcej ukształtowanie terenu lub ilość podbiegów, co ułatwi nam realizację treningów.

Oczywiście świetnym pomysłem będzie również wyruszenie na bieg bez konkretnie zaplanowanej trasy. Takie przygody często najlepiej się zapamiętuje – kiedy biegniemy przed siebie, skręcamy kiedy chcemy, a po jakimś czasie zastanawiamy się, jak wrócić do domu. Kto nie lubi takich przygód niech pierwszy rzuci kamieniem.

2. Weź ze sobą odpowiedni sprzęt

Przed wyjazdem sprawdź jaka pogoda panuje w rejonie, do którego jedziesz. Jeśli temperatura ma utrzymywać się powyżej 15 stopni, to bez sensu będzie brać bluzę i legginsy. Oczywiście czasem i prognoza skłamie, ale na to już się nic nie poradzi. Zawsze można coś dokupić na miejscu. 😉

Warto również pamiętać o zabraniu butów przystosowanych do danego terenu. Zadaj sobie pytanie po jakiej nawierzchni będziesz głównie biegał. Asfalt, plaża, las, góry? W zależności od ukształtowania terenu warto ze sobą zabrać odpowiednio dopasowane obuwie.

Krótka lista rzeczy, które warto zabrać w podróż:

  1. Koszulka z krótkim rękawem
  2. Spodenki
  3. Buty do biegania
  4. Skarpety do biegania
  5. Bluza / czapka z daszkiem / okulary – w zależności od warunków

3. Połącz bieganie z innymi aktywnościami fizycznymi

Na wakacjach możesz mieć okazję do spróbowania wielu różnych aktywności, z którymi nie masz do czynienia na co dzień. Możesz zastąpić trening biegowy jazdą na rowerze, pływaniem albo czymś jeszcze innym w zależności od atrakcji, które masz w pobliżu.

Natomiast jeśli nie masz czasu na zrobienie treningu biegowego, a w planie dnia nie ma miejsca na aktywności fizyczne, to możesz rozważyć zrobienie krótkiego treningu uzupełniającego, w skład którego może wchodzić krótka rozgrzewka, a następnie burpee, pompki lub przysiady. Więcej o tego typu zastępstwie w treningu możesz przeczytać tutaj: Jak Utrzymać Formę Biegową, Bez Biegania [Badanie]

4. Bądź elastyczny w trenowaniu

Najważniejszy punkt. Pamiętaj, że jesteś na wakacjach i nawet jeśli nie uda się zrealizować planowanego treningu, to nic złego się nie stanie. Urlop jest przede wszystkim po to, aby odpocząć, więc dokładanie sobie dodatkowego stresu związanego z bieganiem jest jak najbardziej niewskazane.

Jeśli rano nie uda się pobiegać, bo nagle wyskoczy jakaś inna aktywność, to można spróbować jeszcze wieczorem. Jeśli znowu braknie czasu, to można rozważyć krótką przebieżkę, albo trening uzupełniający. Jeśli z kolei i tak czasu będzie mało, to trudno – trening będzie można zrealizować w kolejnych dniach.

Oczywiście nie namawiam tutaj do porzucenia w 100% swoich planów treningowych, jedynie proponuję przyjąć wyluzowaną postawę, dzięki której będziemy mogli elastycznie dopasowywać się do zmieniających się okoliczności.

Podsumowanie

Dzisiaj mogłeś dowiedzieć się jak zapanować nad swoim treningiem podczas wakacji. Korzystałeś już wcześniej z którejś wskazówki? A może wszystkie były nowe? Daj znać w komentarzu.

Powyższa treść stanowi szósty już wpis pierwszego sezonu bloga poczujbieg. Nowe wpisy w każdy czwartek przez następne 2 tygodnie.

Zachęcam również do sprawdzenia podcastu, którego odcinki publikowane są regularnie w każdy wtorek przez następne 2 tygodnie. Link: https://open.spotify.com/show/2s9aWkkQeWoD7Rf6yk1mju